Volwassenen

“Yoga leert ons te genezen wat niet ondergaan hoeft te worden en te ondergaan wat niet genezen kan worden.”

                                                                             B.K.S. Iyengar

Hatha Yoga is de basis van alle moderne yoga. De oer vorm onder de yoga vormen. Het is een oude Indiase levensfilosofie die er toe dient lichaam en geest in balans te brengen. Ha en Tha te verbinden, de maan en de zon, de mannelijke en de vrouwelijke kant. Maar meer nog het zoeken naar de midden weg en het ontdekken van het eigen lichaam en geest. Deze vorm is  heel goed toepasbaar is in onze huidige cultuur en tijd.

Yoga probeert het evenwicht te herstellen of te behouden door middel van drie ontwikkelingswegen; fysiek, mentaal, en spiritueel. Het doel van Hatha yoga is beheersing te krijgen over de energiestroom van het lichaam en deze richting te geven. Bij yoga gaat het niet om prestatie of beter worden. Het is een weg naar binnen.

Bij yoga is er ruimte voor je eigen ervaring. Of je het nu doet voor lichamelijke klachten, ter ontspanning of bewustwording dat maakt niet uit.
De uitwerking is voor iedereen anders. De les  is toegankelijk voor iedereen, ongeacht leeftijd of insteek. Bovendien, door de gedifferentieerde lesopbouw, voor elk niveau te volgen. Je hoeft niet lenig te zijn en of slank. Elk mens is uniek en heeft een eigen specifieke lichaamsbouw. Deze beïnvloedt  de flexibiliteit. Bij Hatha Yoga gaat het juist hier om, dit te doorgronden, te aanvaarden en er mee te werken. Je ontdekt de mogelijkheden van jouw lichaam en geest.

De les begint met een rustige oefening om weer even  helemaal bij je zelf te komen en de waan van de dag los te laten. Daarna doen we zittende, liggende of staande oefeningen (Asana) gevolgd door ademhalingsoefeningen (Pranayama). Het lichaam en de geest zijn klaar en ontvankelijk voor een meditatie of visualisatie. De les wordt beëindigd met de eindontspanning. Elke les heeft andere oefeningen en thema’s. Na een les is je accu weer helemaal opgeladen. Ik geef tevens workshops met diverse thema’s, zoals in de zomer 2013 en 2014 de zomeryoga in het teken stond van de yama’s en niyama’s en de 5 Tibetanen.

Website-21

Restorative yoga;

naast kennismakingslessen ben ik in 2017-18 begonnen met vaste lessen in deze zachte vorm van yoga. Zelf werd ik gegrepen door deze vorm en de weldaad die het op mij  had tijdens mijn bijscholing in de winter van 2017 bij Diana van der Gaast. Nog iedere keer weer verbaas ik me over wat je tegen komt in totale ontspanning. Soms leuke maar ook vaak minder leuke zaken.

Doordat je werkt met behulp van kussens en bolsters en je daarmee het lichaam ondersteunt is het mogelijk het lichaam diep te laten ontspannen. De focus ligt op de adem. Je verplaats op deze manier jezelf vanuit doe modus in een zijn modus! Het wordt dan ook wel passieve yoga genoemd omdat je langer in een houding blijft en zonder inspanning werkt, ondersteunt door allerlei hulpmiddelen. Door de rust breng je het parasympatisch zenuwstelsel weer in balans en neemt het cortisol gehalte af, waardoor stress vermindert. Tegenwoordig staan we continue onder druk en bloot aan informatie wat stress geeft op ons systeem/lichaam en geest die daar niet klaar voor zijn. We raken al snel verstikt in een neerwaartse spiraal met vaak een burn out tot gevolg. Zelf ooit een burn out gehad hebbende weet ik uit ervaring de tijd en moeite die het kost om weer een beetje op de rails te komen. Deze yoga kan daar een hulp bij zijn!

Deze vorm is uitermate geschikt als je blessures hebt of hebt gehad. Bij stress klachten, vrouwen in de overgang, na herstel van een ziekte. Maar ook naast of ipv je gewone yogales. Of voor mensen die hooggevoelig zijn.  Eigenlijk dus voor  iedereen die behoefte heeft aan stilte en zachtheid.

 

yogakiki label