Restorative Yoga & Yin Yoga

Website-17Restorative yoga;
naast kennismakingslessen ben ik in 2017-18 begonnen met vaste lessen in deze zachte vorm van yoga. Zelf werd ik gegrepen door deze vorm en de weldaad die het op mij had tijdens mijn bijscholing in de winter van 2017 bij Diana van der Gaast. Nog iedere keer weer verbaas ik me over wat je tegen komt in totale ontspanning. Soms leuke maar ook vaak minder leuke zaken.
Doordat je werkt met behulp van kussens en bolsters en je daarmee het lichaam ondersteunt is het mogelijk het lichaam diep te laten ontspannen. De focus ligt op de adem. Je verplaatst op deze manier jezelf vanuit de doe modus in een zijn modus! Het wordt dan ook wel passieve yoga genoemd omdat je langer in een houding blijft en zonder inspanning werkt, ondersteunt door allerlei hulpmiddelen. Door de rust breng je het parasympatisch zenuwstelsel weer in balans en neemt het cortisol gehalte af, waardoor stress vermindert. Tegenwoordig staan we continue onder druk en bloot aan informatie wat stress geeft op ons systeem/lichaam en geest die daar niet klaar voor zijn. We raken al snel verstikt in een neerwaartse spiraal met vaak een burn out tot gevolg. Zelf ooit een burn out gehad hebbende weet ik uit ervaring de tijd en moeite die het kost om weer een beetje op de rails te komen. Deze yoga kan daar een hulp bij zijn!
Deze vorm is uitermate geschikt als je blessures hebt of hebt gehad. Bij stress klachten, vrouwen in de overgang, na herstel van een ziekte. Maar ook naast of ipv je gewone yogales. Of voor mensen die hooggevoelig zijn. Eigenlijk dus voor iedereen die behoefte heeft aan stilte en zachtheid. En vergis je niet dat je niks doet! Neem wel even een handdoek mee voor de bolsters.

 

Yin Yoga volgens de 5 elementen leer.
In 2019 heb ik een yin 1 meditatie opleiding gevolgd in Doorn bij Stillnissinyoga. (100hours). Tijdens deze opleiding heb ik veel geleerd over de werking van de yin asanas op het lichaam en ook zelf mogen ervaren. Mijn eigen practise heeft hierdoor een boost gekregen. Zelf ervaar ik het alsof ik op een nieuw spoor ben aangekomen met een bredere kijk op het leven en mijn eigen lichaam en geest.
Yin yoga is een zachte yoga vorm waarbij je gedurende 3 tot 5 minuten in een houding blijft. Deze vorm is afkomstig uit het oude China en is gebaseerd op de 5 elementen leer. Doordat je de houding langer aanhoudt en de spieren ontspant werk je op het dieper liggende bindweefsel.(Fascia, ligamenten en pezen) Dit rekken we op waardoor er hyaluron zuur geproduceerd wordt. Hierdoor versoepelen de gewrichten en is er een betere doorbloeding. Ook de organen profiteren omdat we met de meridianen werken en zo het lichaam helen. Er zal meer energie door het lichaam stromen Qi (Chi of prana) waardoor lichaam en geest weer in balans komen. Er wordt meer ruimte gecreeerd in het bindweefsel en de gewrichten. Al snel merk je het verschil op; Je zit beter in je vel ,slaapt beter en je voelt je soepeler. Yin yoga is een mindfulness vorm van yoga. Naast de houdingen geef ik ook uitleg bij de meridianenleer en de 5 elementen leer. Deze vorm van Yoga is uitermate geschikt voor mensen met klachten zoals Reuma en Fibromyalgie. Natuurlijk verder voor een ieder die meer ruimte en rust zoekt in lichaam en geest.